tiistai 7. helmikuuta 2017

Vuoden 2016 Executive MBA lopputyö Marko Hantula: Huoltoliiketoiminnan tuotetarjonnan strateginen kehittäminen

Kaikista vuoden 2016 aikana tehdyistä Executive MBA –lopputöistä on Avancen
koulutuspäällikkötiimi valinnut vuoden lopputyöksi Marko Hantulan lopputyön
Huoltoliiketoiminnan tuotetarjonnan strateginen kehittäminen. Parhaat Onnittelut!

Millainen kokemus EMBA -lopputyön laatiminen kokonaisuutena oli?

EMBA -lopputyön laatiminen oli jälkikäteen ajateltuna hieno iteroiva matka, jossa liiketoiminnan, strategian ja johtamisen osa-alueet nivoutuivat yhteen. Tapahtui paljon puntarointia työn aihealueen, nimen ja lähestymistavan välillä. Lisäksi organisaation ja oman toimenkuvan osalta tapahtui matkalla muutoksia, jotka vaikuttivat lopputyön aiheeseen ja näkökulmaan. Minulla oli kuitenkin heti koulutuksen alussa tiedossa, että teen lopputyön strategian aihealueesta. Tähän vaikutti eniten minun oma kasvamistarpeeni strategisen johtamisen osa-alueella sekä tietysti yrityksen saama hyöty liiketoiminnan strategisesta kasvattamisesta.

Mitä olivat keskeiset oppimiskokemuksesi?

EMBA -lopputyön avulla opin ymmärtämään miten tärkeää on tehdä strategiasta ja sen toimeenpanosta tasapainoinen ja toteuttamiskelpoinen sekä miten tärkeää yrityksen on löytää ja vaalia omaa kilpailullista etua markkinoilla. Strategian erottamattomana osana on sen toteuttamiskelpoisuus ja ”hyväkään” strategia ei ole hyvä jos sen toteuttaminen ontuu.

Opin myös tarkastelemaan yrityksen toimintaa pitemmältä ajalta strategisista lähtökohdista käsin ja näkemään sen laatimisen ja toteuttamisen haasteellisuuden yrityksen omistajan, johdon ja markkinoiden muutoksen yhteydessä. Johtamisen osa-alueella minulla on ollut vahvana asioiden johtaminen ja toteuttaminen. Merkittävin henkilökohtainen oppimiseni tapahtui ihmisten johtamisen osa-alueella eli se miten saadaan ja miten tärkeää on saada porukka mukaan tekemiseen. Kaikesta tästä opin rauhallisuutta ja sain kehitettyä kokonaisnäkemystä omaan johtamiseeni.

Mitä erityisesti opit strategisesta johtamisesta EMBA -hankkeesi kautta?

Opin näkemään strategisen johtamisen kokonaisuutena, jossa strategian luonnista tehdään mahdollisimman osallistava prosessi. Prosessin avulla strategiaa koostetaan ja kehitetään luonnin aikana. Prosessin aikana henkilöstö myös oppii strategiasta ja sitoutuu siihen, jolloin strategian toteuttaminen on helpompaa. Ymmärrän strategiaa yhä enemmän voittamisen logiikkana sekä kilpailuedun löytämisenä ja sen kehittämisenä. Voittamisen strategian tulee myös perustua pitkäaikaiseen kilpailukyvyn hyödyntämiseen ja sen tavoittelussa pitää olla kurinalainen.

Mitä vinkkejä haluaisit antaa tuleville EMBA -lopputöiden tekijöille?

Valitkaa lopputyöksi riittävän haastava työ ja aihe-alueeksi sellainen, jossa haluatte kehittyä ja josta on hyötyä teille itsellenne ja yrityksellenne. Työn aihetta ja sisältöä on hyvä käydä läpi työn ohjaajan kanssa aiheen valinnan yhteydessä ja hyödyntää ohjaajan neuvot työn teossa. Yrittäkää löytää työn osalta se kysymys, johon haluatte vastauksen sekä työn osalta punainen lanka, jota on helppo seurata. Sitten vielä avoimin mielin haasteen kimppuun ja tsemppiä tekemiseen!

Mitä Sinulle nyt kuuluu?

Minulle kuuluu ihan hyvää. Olen aloittanut uusien haasteiden parissa joulukuussa 2016 siirtyessäni Valmet Technologies Oy:n palvelukseen. Muutin heti tammikuun 2017 alussa Indonesian pääkaupunkiin Jakartaan. Valmet avaa tänne uuden huoltokeskuksen ja vastuullani on Valmet Indonesian huoltoliiketoiminta ja sen edelleen kehittäminen. Perhe muuttaa perässä tänne elokuussa ja lapset aloittavat kesän jälkeen koulunkäynnin täällä.

Terveisesi Avance verkostolle

Olen kiitollinen entiselle esimiehelleni, työn ohjaajalleni, koko Avancen henkilöstölle, yhteistyökumppaneille, opiskelukavereille ja kaikille matkan varrella tapaamilleni loistaville ihmisille kaikesta avusta ja sparrauksesta matkan aikana. Tämä oli huikea positiivinen ja energinen matka!

EMBA -koulutus loi loistavat puitteet verkostojen rakentamiseen ja laajentamiseen. Oma Linkedin verkostoni kasvoi sadoilla loistavilla oman alansa asiantuntijoilla ja johtajilla. Rohkaisen kaikkia verkostoitumaan koulutuksen aikana ja myös sen jälkeen. Liiketoiminnan haasteet aloista ja työtehtävistä huolimatta ovat samankaltaisia ja koulutuksen kautta syntyneen verkoston ja taustan avulla meillä kaikilla on nyt hyvät edellytykset keskustella ja ratkaista haasteita.

Parhaat terveiset koko Avance verkostolle!

Marko Hantula
Johtaja, huoltoliiketoiminta