tiistai 19. huhtikuuta 2016

HUOMIONKIPEÄT KASVUYRITTÄJÄT

Palasin juuri New Yorkista ja Philadelphiasta Executive MBA-ryhmän kanssa. Keskeinen havainto reissulta oli se kuinka huomionkipeitä paikalliset kasvuritykset ja -yrittäjät ovat. Omaa asiaa tuodaan todella aktiivisesti ja taitavasti esiin. Näkyvyydellä ja verkostoitumisella tavoiteltiin monenlaisia hyötyjä.

1 Huomiolla saa ideoita. 

New York Tech Meetup kokoaa Manhattanin Skirball teatteriin kuukausittain satoja kasvurittäjiä ja teknologia-asiantuntijoita. Ja huomion valokeilaan päässeitä esiintyjäyrityksiä kohtaan riitti kiinnostusta. Yleisökysymyksiä oli isossa salissa aina enemmän kuin aika salli niihin vastata. Myös after party-osuudessa yritysten kojuilla tungeksi porukkaa esiteltyä liikeideaa kommentoiden ja lisää kysyen. 

2. Huomiolla saa tekijöitä. 
Kasvuun tarvitaan tekijöitä. Tech Meetupin yritysten demoesitysten loppuosassa tuotiin poikkeuksetta esiin millaisia osaajia tai kumppaneita yritys on vailla. Yritys markkinoi itseään moneen suuntaan. Kuten myös osaajat.

"Koskaan ei tiedä kenet asiaasi edistämään kykenevän ihmisen tapaat seuraavassa tilaisuudessa", 

vakuutettiin myös AmChamissa sekä verkostoitumistilaisuudessa yliopistokumppanimme Temple Universityn Executive MBA-opiskelijoiden kanssa. 


3. Huomiolla saa asiakkaita ja rahoitusta. 
Valokeilaan pääsy luonnollisesti markkinoi yritystä asiakkaille ja sijoittajille. Tämä nousi esiin myös tutustuessamme terveydenhuoltoalan innovaatiokeskuksen HITLAB:n toimintaan. Heilläkin on oma kasvuyrityskilpailunsa, Hitlab World Cup, joka kiinnostaa kovasti yrityksiä. Miksi? No, keskeisin hyötymotiivi osallistua on pressi; julkisuus ja huomio. 

Huomiohyödyt ovat myös suomalaisen Kasvu Openin keskeinen pointti. Olkaamme siis oikealla tavalla huomionkipeitä. Ja miksi aktiivista vuorovaikutukseen pyrkimistä pitäisi kipeydeksi kutsuakaan? 

Pasi Aaltola
johtaja, MBA-koulutus






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti